Thirza, een gewortelde schrijfster Interview met Thirza Meta

Thirza MetaNa jaren werk aan haar manuscript besloot Thirza Meta haar werk op te sturen. De Belgische uitgeverij Kramat en de Nederlandse Mynx waren de eerste twee die het immens groot verhaal mochten lezen. Mynx wees het vrij snel af, maar Kramat wilde de jonge auteur een kans geven. Op zoek naar jong talent wilde Kramat beginnende schrijvers de mogelijkheid geven zich te manifesteren binnen het boekenwereldje. Thirza werd een van de gelukkigen.

Op één april mochten de ouders van Thirza een schattige baby in hun armen sluiten in het Belgische Gent. Als kind was ze verzot op tekenen en gek op stripboeken en gewone boeken. Heel wat zaterdagen heeft ze dan ook doorgebracht in de bibliotheek en zoals ze zelf zegt, ze heeft er heel wat verslonden.

Maar op haar twaalfde had de jeugdafdeling haar niets meer te bieden en haar vader besloot een haar een “boek voor volwassenen” te geven. Het werd De Hobbit en kort daarna In de Ban van de Ring. Deze boeken inspireerden Thirza om haar vaders typemachine onder handen te nemen: ze begon met het schrijven van fantasy-verhalen, romantische stukken en een weerwolfverhaal. Ook begon ze met verhalen die geïnspireerd waren door de stripverhalen van Papyrus, maar werden helaas nooit afgemaakt en belandden uiteindelijk, en nog altijd tot haar grote spijt, in de prullenbak.

Maar oude schrijfmachines hebben ook niet het eeuwige leven. Toetsen die kapot gaan, schrijflint stuk. Gelukkig maar, want de pc biedt heel wat meer gemak. Stukken tekst die je volledig over moet doen, is inmiddels verleden tijd. Maar zelfs in de beginperiode van de pc, waarin de teksten werden afgedrukt op matrixpapier, hadden veel mensen niet de gewoonte alles digitaal op te slaan of te bewaren.

Thirza schreef toen - ze was 14 á 15 jaar - epistels tot zeventig pagina’s en tekende kaarten en karakters, die allen hun weg weer vonden in de ditmaal digitale prullenmand. Nu weet ze wel beter om zulke informatie gewoon te bewaren, maar zoals ze zelf zegt, verstand komt met de jaren. Toch, hiermee werd wel de start gegeven voor Wortelboom.

Zeríans Vloek

Op de vraag hoe haar eerste boek werd ontvangen zei Thirza: ‘Tot nu toe heb ik voornamelijk positieve reacties gekregen. Mensen die aanvankelijk wat twijfelen, omdat het zo dik is en toch zeven pagina's aan namen bevat, werden gaandeweg steeds meer in het verhaal gezogen. Dat doet deugd, natuurlijk! Vooral als ze dan informeren naar waar het tweede boek toch blijft. Ik ben persoonlijk aangenaam verrast door al die leuke reacties. Met een debuut ben je toch nooit zeker hoe het zal ontvangen worden bij je publiek, hè.’

Hoe succesvol is het boek geweest, qua verkoopcijfers, bekendheid in België en Nederland?
‘Wel, ik kan zeggen dat de uitgever bijzonder tevreden is met hoe Wortelboom het gedaan heeft. Vooral in Nederland is het boek aardig goed over de toonbank gegaan, en ook in de bibliotheken, Nederlandse zowel als Vlaamse, wordt het boek vaak ontleend. Er zijn in totaal al bijna 600 boeken verspreid, dat is toch iets om trots op te zijn. En ik kan je zeggen: ik bén trots.’

Zeshonderd boeken lijkt op zich best weinig maar is zeker een heel mooi aantal. Maar Kramat is een kleine uitgeverij en als debutant is Thirza er zeer tevreden over, zeker wanneer je kijkt naar de oplage die lag tussen 800 en 1000.

‘Weet je, als ik afga op reacties van mensen op boeken in het algemeen, dan is de meerderheid op zoek naar iets duns, iets wat zich makkelijk laat lezen, dat je meeneemt in je handtas ofzo. Een vriendin van me zei me dat ze doodgraag mijn boek wilde lezen op de trein, maar “het is zo dik, hè”. Dat speelt misschien wat in mijn nadeel, maar ik had het niet anders willen doen.’

Haar kennismaking met John Vermeulen, een gerenommeerd schrijver van thrillers, historische en fantastische boeken, heeft een grote invloed gehad op de ontwikkeling van Wortelboom. Ze ontmoette hem op de Antwerpse boekenbeurs bij de stand van uitgeverij Kramat waar het zaadje voor het afwerken van haar eerste boek goed begoten werd en zijn vaak wat cynische mails waren een ware steun voor Thirza.

WortelboomMuziekwevers

Muziekwevers

Op dit moment Thirza Meta is bezig met het zetten van de laatste puntjes op de i van het tweede deel Muziekwevers, en inmiddels is de kogel door de kerk. Op zaterdag 20 juni, om 17.00 uur, wordt Muziekwevers voorgesteld in het museum Huis van Alijn, te Gent! (Deel 3 staat gepland voor 2010).‘De definitieve versie van het boek moet af zijn rond de tweede helft van maart, dus ik zal me moeten haasten met de revisies van mijn proeflezers. Maar de druk valt eigenlijk best wel mee.’

Ook wordt er hard gewerkt aan een nieuwe cover: niemand minder dan Iris Compiet zal deze ditmaal verzorgen. De eerste schetsen zijn alvast zinnenprikkelend. Iris verzorgde al enkele covers voor Pure Fantasy en voor het boek Hydrhaga van Kim ten Tusscher (uitgegeven bij Ardor House).

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de reeks Zerians Vloek uit drie delen zou bestaan, maar het originele manuscript voor deel twee was nog dikker dan Wortelboom. Op den duur is dat niet realistisch meer qua kosten om te laten drukken en Kramat vroeg Thirza of ze haar manuscript kon splitsen. Deel twee zal dan ook zo’n 150 pagina’s dunner worden en voor Thirza geeft dat het voordeel dat deel drie in ruwe versie al min of meer af is. ‘Ja, een te dik boek is voor een lezer ook niet meer prettig lezen, vermoed ik.’ Wellicht komt dit door In de Ban van de Ring. Ook Tolkien had graag zijn boek in één boek gezien, maar de uitgeverij zag meer brood in drie delen. Een boek moet je namelijk wel makkelijk kunnen meenemen in de bus of in de trein.

Thirza zocht een leuke, prikkelende, beetje kunstzinnige setting, waarin het boek tot zijn recht komt en ditmaal zal de boekpresentatie van haar tweede boek Muziekwevers niet plaatsvinden in Turnhout, maar van in de stad Gent op twintig juni.

Op de vraag hoe de samenwerking met uitgeverij Kramat bevalt, reageerde Thirza heel enthousiast. ‘Kramat is een uitgeverij uit de duizend. Ik heb een heel toffe, goede band met de uitgevers en heb heel wat inspraak in hoe mijn boek eruit mag zien. Daar ben ik heel blij om. Auteurs bij Kramat worden gehoord en betrokken bij het proces. Het leuke is dat ze ook veel aandacht hebben voor hun auteurs als mensen. Van wat ik van andere schrijvers begrepen heb, is dat lang niet altijd het geval bij andere uitgeverijen. Dat maakt samenwerking des te prettiger, natuurlijk.’

Inmiddels heeft Thirza het allerlaatste hoofdstuk van Zeríans Vloek geschreven en daar werkt ze nu naartoe vanuit de grote lijnen in haar hoofd. Dan is alles verteld en is deze serie klaar. ‘Ik zou nog heel wat kunnen uitweiden over personages die minder belangrijke rollen hebben gekregen of juist heel belangrijk geworden zijn in de loop van het verhaal, maar als het niets wezenlijks toevoegt aan het verhaal, dan heeft het volgens mij weinig zin. Ik zou er zelf als schrijver ook weinig plezier aan beleven, denk ik.

In de eerdere versies van Wortelboom wemelde het van de ellenlange beschrijvingen over kledij en architectuur. Achteraf gezien ben ik heel erg blij dat mijn proeflezers me erop gewezen hebben dat het teveel was. Beschrijvingen zijn leuk, mits gedoseerd.’
Concrete plannen na haar Zerían-saga zijn er nog niet. Af en toe krijg ze ideetjes, maar ze blijven te vaag om echt uit te werken. Vrienden en familie geven Thirza hints om iets te doen rond een jeugdboek. Een mogelijkheid, maar ondertussen kliedert ze haar ideeënschriftje aardig vol.

Druk, druk

Sinds 2005 is Thirza werkzaam als redactielid bij Pure Fantasy, een verhalenmagazine dat ontsproten is aan het enthousiaste brein van Alex de Jong.
‘Kijk, schrijven is nu eenmaal wat ik doe. Op het forum van Pure Fantasy organiseer ik een workshop, ik zit er in de redactie waar ik samen mijn collega’s verhalen lees, beoordeel en redigeer die door Nederlandstalige schrijvers ingezonden. Ik help met de Schrijfmarathon daar en ik jureerde al in verhalenwedstrijden zoals de Unleash Award en de Paul Harland Prijs. Voor Kramat werk ik mee aan het Meesters in Magie-magazine dat tweemaal per jaar verschijnt. Dat zijn allemaal schrijfgerelateerde dingen die ook aardig wat tijd opslorpen. Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om af en toe te ontspannen.’

Alex de Jong heeft enorm geholpen aan de bekendheid van Wortelboom waarvan een voorpublicatie verscheen in Pure Fantasy. Ook dit jaar zal er een aankondiging en een voorpublicatie verschijnen van het tweede deel Muziekwevers. ‘Ja, Alex heeft mij ook goed geholpen en daar zal ik hem altijd dankbaar voor zijn Hij weet dat ook. Hij was niet voor niets een van de gastsprekers op mijn presentatie vorig jaar.’
Wie de sprekers worden dit jaar, is nog niet bekend. Dat wordt nog spannend!

Meer weten over Thirza? Surf dan eens naar haar website

Wout Jut
SF Terra 214